İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü koordinatörlüğünde, ilçemizde görev yapan farklı branşlardaki yaklaşık 120 öğretmene P4C ( Çocuklarla Felsefe) eğitimi verildi.
İl Milli Eğitim Müdürlüğü eTwinning/DynEd Koordinatörü Feride Başak Başar'ın da hazır bulunduğu program, İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü Kazım Karabacak'ın açılış konuşmasıyla başladı. Çocuklarla Felsefe Uzmanı Gülşah Köksal Alpdağ'ın sunumuyla devam eden programda, P4C'nin ne olduğu, dünyada ve ülkemizde nasıl şekil alıp, geliştiği konularında bilgi verildi.
Çocuk kitaplarıyla, mitolojik hikayelerle, çizgi filmlerle, kısa filmlerle belli yaşamsal ve düşünsel kavramların soruşturma ortamına taşındığı ve orada çocuğun, buraya eleştirel bir gözle bakar mısın? Burayla ilgili yaratıcı fikirler ortaya koyar mısın? Düşüncelerini özenli bir dille ifade eder misin? Son olarak burada ekip olduğumuzu unutmadan, arkadaşlarından gelen fikirleri de besleyerek düşünceye katkı sunar mısın? ilkeleriyle hareket edilmesi istendiğini belirten Alpdağ, bu yaklaşım sayesinde her öğretmenin bir terapist gibi iş görebileceğini ve eğitim fakültelerinin bu yaklaşımı fark etmesi gerektiğini vurguladı.
Çocuklarla Felsefe Eğitimine giriş mahiyetinde olan ve büyük beğeni toplayan program sonunda, İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü Kazım Karabacak tarafından, İl Milli Eğitim Müdürlüğü eTwinning/DynEd Koordinatörü Feride Başak Başar ve Çocuklarla Felsefe Uzmanı Gülşah Köksal Alpdağ'a, emeklerinden dolayı teşekkür edilerek, çiçek takdimi yapıldı.
P4C (Çocuklar için Felsefe) nedir?
Columbia Üniversitesi felsefe profesörü Matthew Lipman'ın mevcut ezberci eğitim sisteminin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmediğine ikna olmasıyla geliştirdiği çocuk eğitiminde bilgiyi değil düşünmeyi merkeze alan bir pedagojidir.
Bir diğer amacı da birey olarak yaklaşılan çocukları bilinçli vatandaşlar olarak demokratik bir topluma hazırlamaktır. Lipman 1974 yılında Mont Clair State Üniversitesinde The Institute for the Advancement of Philosophy for Children (IAPC) adlı enstitüyü kurar. Çocuklar için Felsefe hareketi 1985'de kurulan ve 20 ülkenin katıldığı ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children) konseyinin açılışıyla tüm dünyaya yayılmaya başlar. Bugün yaklaşık 60 ülkede eğitimi reforme eden bir pedagoji olarak kullanılmaktadır. İngiltere'de yaklaşık 3.000 okulda atölye şeklinde uygulanmaktadır.
UNESCO 2007 yılında eğitimi ileriye götüren bir pedagoji olarak kabul ettiği P4C'nin amaçlarını şu şekilde tanımlamıştır:
Bağımsız düşünebilme
Özenli vatandaş olabilme
Kişisel gelişimi destekleme
Dil, konuşma ve tartışma becerilerini geliştirme
Felsefeyi kavramsallaştırma
P4C'nin 4 C'sinin açılımı nedir?
Critical (Eleştirel),
Creative (Yaratıcı),
Caring (Özenli) ve
Collaborative (Dayanışmacı).
Bir de C hem Children (Çocuklar) hem de Communities (Topluluklar)'ı temsil etmektedir. Yani aynı metodoloji ile yetişkinlerle de felsefi oturumlar yapabilmekteyiz.
Bir P4C atölyesi nasıl yapılır ?
Bir P4C atölyesinde öncelikle sınıf bir soruşturan topluluğa dönüştürülür. Öğretmen bilgi aktaran değil tartışmayı / soruşturmayı yürüten bir kolaylaştırıcı rolündedir. Kolaylaştırıcı doğru ve yerinde sorular sorarak tartışmayı ateşleyen ve derinleşmesini sağlayan kişidir. Çocuklar bilgi alan pasif kişi konumunda değildirler bizzat aktif bir şekilde tartışmaya katkı sağlarlar. Sınıf oturma düzeni çember şeklinde ya da U şeklindedir. Bu şekilde oturma nedeni kolaylaştırıcı dahil herkesin eşitliğinin vurgulanması içindir.